14/04/2020 av Idium
5 ”andre” typer innholdmarkedsføring
Hvordan skal man skille seg ut med innhold? Blogg? Infografikk? Med så høy konkurranse om folks oppmerksomhet må man skape innhold som er mer enn bare innhold.
Her er 5 typer markedsaktiviteter du kan bruke for å bygge merkevare og engasjere din målgruppe:
1. Video
Video har allerede vokst seg stort blant de fleste målgrupper. At video, når den treffer, også har en høy konverteringsrate gjør at det er en attraktiv aktivitet for både B2B og B2C markedet.
På lik linje med blogginnlegg og nedlastbare e-bøker, er ikke nødvendigvis video et medium som sikrer salget umiddelbart, men det er en meget god måte å bygge merkevare på, samt få oppmerksomhet fra dem som påvirker salg og kan skape en ”snakkis”.
Det vil lønne seg å bruke tid og resurser på å skape kvalitetsvideoer. Det betyr ikke at det må koste mye penger, men at det må være en god ide, samt ha en mening utover det å bare lage en video.
Avgjør hva målet er med videoen. Er det å underholde eller å informere? Er det å nå nye eller eksisterende kunder ? Uansett hva du går for, vil målet hjelpe deg å avgjøre hvilket medium som er rett for akkurat det innholdet.
Les også: Lag en plan for innholdsmarkedsføring
2. Egne program eller serier
En videreføring av video kan være å lage egne program eller serier, til for eksempel YouTube. Dette koster muligens en del tid og penger, men det kan lønne seg.
Nøkkelen er, åpenbart, å skape noe som din målgruppe vil se på som verdifullt og underholdene.
Program/serier er merkevarebyggende og samtidig med på å posisjonere deg i ditt marked.
Moz.com, et SEO-konsulentfirma, har en serie de kaller Whiteboard Friday hvor de tar for seg digital markedsføring på en enkel måte.
Vær tro mot merkevaren/bedriften din. Sørg for å velge en sjanger som passer til det du tilbyr, bedriftens personlighet og ditt budskap.
3. Podcasts
Podcasts har blitt populære på grunn av muligheten man har til å nå et nisjepublikum. I Norge kan det se ut som om mediebransjen er de som bruker mediet mest, men det betyr jo bare at markedet er åpent for mer. Aftenposten har en artikkel hvor det hevdes at podcasts er fremtiden, samtidig som Marius Karlsen fra Helt Digital sier at podcastene er kommet for å bli. Sammen med Hans Petter Nygård Hansen lager Karlsen en ukentlig podcast som omhandler norsk og utenlandsk mediebransje. De har faste lyttere, får positiv oppmerksomhet på sitt innhold og posisjonerer seg godt i sitt marked.
Ha en klar tidsbegrensning. Folk hører på podcast når de er på farten, vær konsekvent og tenk på lengde.
4. Spill/Apper
Dette er selvsagt ikke for hvem som helst. Men spill, eller gaming, og apper er stor industri. Spill som fungerer som reklame har hatt en kraftig vekst de siste årene, men er ikke nytt. Flere bedrifter har for eksempel laget spill hvor karakterene blir maskoter som barn kjenner igjen i butikken.
Uten å nevne navn, er det flere kjendiser som tjener mye penger på apper, og salg i app. Men det er også flere gründere som har lykkes med apper som en del av sin markedsføring.
Call to Action. Pass på å inkludere en lenke som oppfordrer til handling, og forsøk å gjøre den til en sømløs del av spillet/innholdet.
Les også: Bedre innhold med innholdskalender
5. Tegneserier
Tegneserier kan benyttes på egenhånd, eller bli en integrert del av et større innholdsprosjekt. Det kan være en fin måte å fortelle historier på, i et format som er lett å like og lett å dele.
Lesbart og delbart, bør være de viktige prioriteter når det gjelder å lage tegneserier. Å få innholdet ditt delt kan styrke merkevaren din, og samtidig drive trafikk til dine egne medier.