02/04/2020 av Idium
5 grunner til at du trenger et mediebyrå
Er du en av de som kaster bort markedsbudsjettet på ting som ikke gir resultater?
Her er fem tegn grunner til at profesjonelle bør ta hånd om bedriftens digitale markedsføring.
Det å velge seg et mediebyrå er en vanskelig og tidkrevende beslutning å ta. Det å tørre å sette sin lit til noen som ikke kjenner bedriften, målgruppen eller konkurrentene, like godt som deg, er du ikke alene om å kvie deg for. Verst av alt høres det kanskje kostbart ut også, men i lengden er det dyrere å bruke penger på markedsføring som ikke fungerer. Kanskje det er på tide å skaffe seg et mediebyrå?
Du har ikke nok kunnskap
Ikke nok med at markedsføring i seg selv er et eget fag, men utviklingen innen digital markedsføring går raskt. Til og med de som jobber med dette på fulltid kan ikke alt. I tillegg er det mange forskjellige strategier, verktøy og plattformer å forholde seg til. Og det er umulig å mestre dem alle.
I et mediebyrå er det konsulenter og rådgivere som er eksperter på hvert sitt felt, slik at din merkevare blir tatt godt hånd om uansett plattform.
Arbeidsdagen er for kort
Du veksler kanskje på å ha flere forskjellige roller i bedriften? Det er ikke uvanlig at ansatte i små og mellomstore bedrifter har mange ansvarsområder, og desto flere baller i lufta. Markedsføring bare er en ekstra ting på lista. Naturlig nok vil alltid daglig drift komme foran Facebook-annonser og blogginnlegg, og ofte er det ikke rom for alt i løpet av en arbeidsdag.
Markedsføringen blir ikke prioritert
En naturlig konsekvens av for mange baller i lufta og for korte arbeidsdager, er at markedsføringen blir forsømt. For det er tross alt andre, viktigere oppgaver som må fullføres for at bedriften skal gå rundt. Kanskje gikk du glipp av en viktig kampanjeperiode, hvor målgruppen din virkelig var i riktig modus for kjøp?
Du går tom for ideer
Hva skal du publisere på Facebook i dag? Det er begrenset hvor mye fredagshumor og inspirerende sitater som kan deles og fortsatt underholde følgerne dine. Følgerne dine ønsker relevant og interessant innhold, du skal skape verdi for publikumet ditt. Dette krever natuligvis gode strategier og nøye planlegging, om du faktisk skal lykkes.
Du klarer ikke å måle resultatene
Hvor mye kostet et klikk på din forrige kampanje, og hvor mange konverteringer skapte den? Grunnen til at vi sverger til digital markedsføring er at alt kan måles. Men om du ikke forstår hvordan du skal bruke analyseverktøyene og hvordan resultatene skal tolkes, da blir det vanskelig å vite om markedsføringen er en investering eller en ren utgiftspost.