01/04/2020 av Idium
8 tips til fengende overskrifter
En fengende overskrift kan være det som sikrer deg at noen faktisk gidder å klikke seg inn på innlegget ditt. Den gir leseren et hint om verdien de får.
Men er det noe mystisk over det å skrive den god overskrift? Nei, det handler om planlegging, forberedelse og research.
Her er noen tips til å hjelpe deg i gang:
Løs et problem
Dette er ganske åpenbart; dersom du kan hjelpe dine lesere med tips eller et svar på et spørsmål de søker etter, så er det stor sannsynlighet for at de vil lese innlegget ditt. Tenk på det når du utformer en overskrift.
Denne typen overskrifter kan ofte starte slik; ”Hvordan…”, ”Slik…” eller ”5 tips…” osv., og kommuniserer umiddelbart verdien i innlegget, i en setning.
Du kjenner forhåpentligvis din målgruppe og vet hva som er deres utfordringer.
Les også: Kartlegg dine personas og få flere og bedre leads.
Gi ny innsikt
Bruk overskriften til å kommunisere det som er unikt ved innlegget eller innholdet. Utnytt gode fakta eller tall for å fenge publikum. Denne typen overskrifter fungerer også godt i pressemeldinger, siden de gjerne representerer konkrete fakta for målgruppen.
Eksempler kan være:
- X% av kvinner tror…
- Undersøkelser avslører…
- Nye tall viser…
Optimaliser
SEO er viktig. Innhold er viktig. SEO og innhold hører sammen. Du bør optimaliserer overskrifter ved å se til at de er målrettet og delbare:
- Gå inn i Google Analytics og se på de nettsidene som får flest besøk. Denne innsikten viser til dine besøkendes interesser og behov. Dette kan du benytte når du skriver overskrifter.
- Dersom du har søkefunksjon på hjemmesiden din bør du overvåke hva folk søker etter, og bruke det til å utforme en relevant tittel.
- Verktøy som Google Ads Keywords Planner eller UberSuggest kan gi deg en ide om søkevolum og popularitet på diverse ord på nett.
- Følg med i sosiale medier, hva er det andre (evt. konkurrenter) deler. Bli inspirert og skriv om på deres titler. En overskrift bør være relevant, men fortsatt skille seg ut.
- Skriv fullstendige setninger, ikke tenk VG eller Dagbladet. Gode overskrifter er ikke bare fullstappet med nøkkelord.
Idémyldring
Enten du lager tankekart, lister eller kaster ball med kolleger, så er målet det samme: generere så mange ideer som mulig. Selv «dårlige» ideer kan inspirere videre.
Noen liker å ha overskriften på plass før de begynner å skrive, mens andre finner den mens de skriver eller når innlegget er ferdig. Ha gjerne en midlertidig overskrift som hjelper deg å holde fokus på innholdet, som du heller kan modifisere i etterkant.
Hva er temaet? Hvilken informasjonen kommer du med i innlegget ditt? Kan du trekke ut det mest relevante og forme overskrifter ut av det?
Skriv ned ideer på post-its, en tavle, en blokk eller et tekstdokument på pc-en. Les gjerne overskriftene høyt for deg selv eller noen andre, og se hvilke som fenger oppmerksomheten best.
HUSK: Ingen idé er dum, overdreven eller feil. Til slutt har du forhåpentligvis så mange ideer at det beste valget bør være åpenbart.
Ytre en mening – kanskje du kan være litt kontroversiell?
Dersom du kan lage et innlegg som skaper debatt har du muligheten til å kapre nye lesere.
Denne typen overskrifter begynner ofte med ”hvorfor, hva eller hvordan”, og sier noe om ditt ståsted i en sak.
Spekuler
Vær forsiktig med å utnytte ryktebørsen slik at du ikke ender opp som en lite troverdig kilde. Derimot kan positiv spekulasjon hjelpe deg med å være først ute med nyheter, og får du et rykte som en troverdig kilde kan dette øke din posisjon i markedet.
Overdriv
Overdrivelser faller gjerne litt inn i en annen kategori jeg har valgt å ikke fokusere på i denne artikkelen: click bait, eller klikkfisking. Den klassisk ‘… du vil ikke TRO hva som skjedde da’ -overskriften. Denne kategorien pirrer kanskje nysgjerrigheten vår, men leverer som oftest ikke det den lover.
Derimot kan det å overdrive skape en følelse av hast (viktighet) som gjør at vi ønsker å klikke oss inn i innlegget.
Hvilken artikkel ville du helst klikket på?
- «Derfor bør du oppdatere nettsidene dine»
eller
- «Ved å oppdatere nettsidene dine nå kan du tjene tusenvis av kroner»
Du kan jo ta noen av overskriftene fra idémyldringen din og se om du kan gi dem mer verdi ved å overdrive litt. Men ikke lyv til leserne dine. Tenk heller på det mest ekstreme utfallet av innlegget ditt (positivt eller negativt) og uttrykk dette i overskriften.
Få frem latteren
Humor er ikke alltid like lett å treffe med og passer seg heller ikke alltid. Men dersom det kan passe, så liker mange ordlek og ordspill. Humoristiske overskrifter får kanskje flere klikk dersom de deles i sosiale medier, men de er ikke alltid like SEO-vennlige.
Målet
Målet for en overskrift er jo å få folk til å klikke på ditt innhold. Som oftest for å få dem til dine nettsider eller nettbutikk. Husk at deling i sosiale medier er «forbigående», mens søkevennligheten er «for alltid». SEO-vennlige overskrifter og strategi henger ofte sammen med fokuset på hva som vil være av verdi for dine lesere. Du skriver for ditt publikum, og skal løse deres utfordringer. Det hjelper ikke om kollegene dine synes den var kul dersom dine potensielle kunder ikke får den opp i sitt søk.
Pass på at det er en klar sammenheng mellom hva overskriften selger inn og hva innholdet faktisk leverer.
Vil du ha lesere og kunder må de føle at de får det de kom for – tiden er verdifull for oss alle, og skal vi gidde å bruke den på noe så vil vi gjerne få noe igjen.