01/04/2020 av Idium
CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 2
I del 1 definerte vi konverteringsraten som det totale antallet av konverteringer delt på antallet av besøkende på din side. Men snakker vi Økter eller Brukere i Google Analytics?
Et senario
Du driver en fysisk butikk og en kunde kommer innom for å se på dine produkter. Den ansatte gjør en god jobb, og kunden virker fornøyd med servicen. Så får kunden plutselig en viktig telefon og går utenfor for å svare, eller kunden har glemt lommeboken i bilen. Kanskje kunden til og med velger å forlate butikken din for å sjekke en konkurrents butikk nedi gaten. Dersom kunden kommer tilbake til din butikk, og for hver gang hun gjør det, teller det som et enkelt besøk. Dersom kunden har vært inne fire ganger har hun gjort fire økter. Kunden er fortsatt samme person, en unik bruker, som gjør fire totale økter i din butikk.
Slik folk handler på nett
Noen ganger ser de på produktene, noen ganger blir de distraherte og ofte sjekker de ut konkurrentene.
Det hadde vært ulogisk at den ansatte i senarioet over skal få kjeft for at vedkommende ikke gjennomførte et salg for hvert av kundens besøk, på samme måte er det ulogisk å forvente at man skal gjennomføre et salg for hver besøkende representert som Økter i Google Analytics.
Derfor velger mange å se på brukere når de avgjør sin konverteringsrate. Men uansett hvilke beregninger du velger, så er det viktig å være konsekvent på det du velger, ellers vil du ikke få riktige tall.
Det er uansett et forbehold innen måling, unike brukere måles ved cookies (sporinger) noe som ikke alltid er pålitelig eller perfekt.
Du må også avgjøre hvilken tidsperiode du vil bruke når du kartlegger konverteringsraten. Her er det også viktig å være konsekvent. Ved å for eksempel dele ukens unike besøkende på antall konverteringer den uken, har du den ukens konverteringsrate.
Når du kjenner din nåværende konverteringsrate kan du begynne å se på barrierene i konverteringstrakten.
Identifiser barrierene i din konverteringstrakt (kjøpstrakt)
I del 1 så vi at grunnleggende konverteringsoptimalisering er å finne ut hvorfor besøkende ikke konverterer, og så endre det. CRO er her er prosess med hypoteser og testing, istedenfor gjetting og antakelser.
Enhver CRO-strategi bør begynne med at du setter deg selv i din besøkendes posisjon og ser nøye på siden din, spesielt konverteringstrakten.
Hvor kan det være forvirrende eller vanskelige punkter? Dette er de barrierene som står i veien for dine besøkendes konvertering.
Her er noen områder du bør se på:
* Først og fremst; er din ønskede CTA (call-to-action) tydelig og lett å finne?
* Er designet på siden relevant, velplassert og unikt? Eller distraherer og overvelder elementene hverandre? Har du mye unødvendig tekst? Er teksten kanskje feilplasserte, eller eventuelt ikke nødvendig foreløping i trakten?
* Ta en titt på sidens brukervennlighet. Kan brukere lett søke seg frem på siden din etter det de leter etter? Dersom du jobber med e-handel; er det lett å fullføre et kjøp? Hvor mange sider eller klikk kreves for å fullføre nøkkelkonverteringen du måler? Er det en mobil versjon av nettsiden din? Hold navigering, registrering, kontakt og betaling ryddig og lett å finne og utføre.
* Er det tydelig for dine besøkende at deres sikkerhet er en prioritering? Er det lett å stole på din side?
* Er din SEO (søkermotoroptimalisering) innsats oppdatert, riktig og relevant? Bruker du korrekte titler, relevante nøkkelord og passende meta data? Bilder bør ha riktig navn, og nøkkelord bør brukes korrekt. Titler burde være tydelige og beskrivende. Hvis disse tingene ikke er relevante kan du miste kunder som ikke finner deg i sine søk.
- Har du kundereferanser så kan disse gi besøkende et inntrykk av at andre er fornøyde med dine tjenester? Sosialt bevis er en kraftig driver av konverteringsraten.
Denne listen er ikke absolutt, det som virker på en side kan faktisk være ødeleggende for kundeopplevelsen (og derfor konverteringsraten) for en annen side. Dette fordi hver side har sin unike oppgave, sine styrker og utfordringer. Du kan lese rapporter om suksessen ved å endre fargen på CTA-knapper, men det er viktig å forstå at slike generaliserte justeringer ikke løser seriøse problemer som dem i listen over.
Barrierer i konverteringstrakten kan fortsatt dukke opp, og det er ikke alltid lett for deg eller dine medarbeidere å identifisere dem. Det lønner seg å spørre brukerne dine om hva som eventuelt ikke fungerer optimalt på dine nettsider.
Ønsker du en uforpliktende prat om nettsider?
Gjelder henvendelsen brukerstøtte- eller fakturaspørsmål? Klikk her!