Dette må du tenke på når du velger domenenavn

Et godt domene vil bidra til at folk lettere finner nettsiden og husker bedriften din. Her er noen tips til hva du bør tenke på når du velger adressen til ditt nye nettsted.

Sjekk om domenenavnet er ledig før du navngir bedriften din

Dette tipset er litt vanskelig å følge dersom du allerede har en etablert bedrift, men om bedriften er i oppstartsfasen er dette tipset en ren selvfølge. Du kan sjekke om domenet er ledig hos de fleste domeneleverandører, eller be din nettsideleverandør om hjelp til registrering.

Gå for .no eller .com

Din bedrift vil fremstå som mer profesjonell dersom du velger et domene som avsluttes med .no eller .com, også kalt toppnivå-domene. Disse er de mest kjente, mest brukte og derfor lettest for norske brukere å huske. Er målet ditt å kun nå et norsk publikum er .no å foretrekke for søkemotorene, med mindre du har dine microformats på plass.

Lett å stave og uttale

Jo lettere domenet ditt er å stave og å uttale, jo større sannsynlighet er det for at brukerne finner nettstedet ditt. Derfor kan det naturligvis være greit å unngå ord som allerede er vanskelige å skrive eller uttale, men også tall og tegn.

Tenk langsiktig

Om bedriften din skal tåle tidens tann bør du unngå trendord og årstall. Et godt eksempel på dette er arrangementer kjøper domener som inneholder årstallet arrangementet finner sted. Dersom arrangementet skal arrangeres flere ganger må de kjøpe et nytt domene og profilere adressen på nytt.

Unngå æ, ø og å

Selv om du bare skal ha norskspråklige besøkende på nettsiden din bør du likevel gå for et internasjonalt domene, og droppe æ, ø og å. Disse bokstavene kan nemlig skape problemer for nettlesere, publiseringsverktøy og e-postklienter.

Forventningsstyring

Domenet bør gi riktige forventninger til hva som befinner seg på nettsiden din, slik at brukerne vet hva de vil finne når de klikker seg inn på nettsiden din.

Lykke til med valg av domenenavn!