Som mye av det som kommer fra Googles egne kilder, må dette tas med en liten klype salt. Det er nok riktig at det ikke finnes en digital sandkasse som nettstedet ditt blir plassert i, og som gjør at Google nekter å gi nettstedet en rangering en viss periode. Likevel er det mye tyder på at Google kan finne det utfordrende å rangere et nytt nettsted for “søkeord X” i mengden av eksisterende nettsteder som rangerer for dette samme. Her er hva John Mueller i Google selv sier (YouTube).
Et nytt nettsted er som den første dråpen i vannglasset. Det er ofte lite innhold, liten trafikk og ingen naturlige eksterne lenker. Det gir da mening at nettstedet ikke umiddelbart skal rangere på samme premisser som et nettsted som over tid har bygget seg opp som en autoritet i feltet. Når vi i tillegg vet at Google har et sterkt fokus på E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) er det naturlig å ikke forvente en umiddelbar rangering på Googles førsteside.
Så hva kan jeg gjøre for å rangere raskere?
Sjansen er stor for at du allerede jobber med disse tiltakene. Ved lansering av et nytt nettsted, er det dog et behov for å skru innsatsen opp til 11 (takk til deg som tok akkurat den referansen).
Innhold
Innhold bør alltid være en prioritet. Godt innhold holder på besøkende, skaper en god brukerflyt, kan deles i sosiale medier, er ikke pepret med nøkkelord (“på denne siden for terrasser ser du hvordan du kan bygge en finere terrasse enn naboens terrasse”), og er noe Google setter pris på. Det er dog viktig at du ikke skriver innhold for innholdets skyld. Hver tjenesteside, hvert blogginnlegg, hver artikkel må ha et mål og en mening – hvis ikke kaster du bort dyrebare ressurser på innhold som ingen kommer til å lese.
Start derfor alltid med en søkeordsanalyse. En søkeordsanalyse gir deg på mange måter fasiten på hvilket innhold du bør satse på for å nå din målgruppe.
Å utarbeide en grundig søkeordsanalyse er tidkrevende, men vil spare deg for mye frustrasjon og bomskudd senere.
Del innholdet
En grundig søkeordsanalyse resulterer ofte i godt innhold som mange er interessert i å lese. Spørsmålet da er hvordan du skal nå ut til disse personene. Organisk tilstedeværelse i sosiale medier, annonsering og promotering av innlegg i sosiale medier, annonsering gjennom Google eller Bing, og nyhetsbrev er kanaler som er godt utprøvd og som kan gi god effekt.
Trikset som mange kvier seg for, er å dra nytte av sitt eget nettverk. Like barn leker ofte best, og sannsynligheten er stor for at du har flere bekjente som er interessert i nettopp det du driver med. Disse personene har sannsynligvis også bekjente som er interessert i samme tematikk. Etterhvert som denne sirkelen utvider seg vil besøket og interessen rundt nettstedet ditt øke. Det forutsetter dog at du tar initiativet til å spre innholdet i ditt eksisterende nettverk.
Eksterne lenker
Én av de viktigste rangeringsfaktorene i Google er lenker fra andre nettsteder. Jo flere kvalitetslenker du har, jo større sannsynlighet er det for at Google opplever nettstedet ditt som en autoritet på temaet, og dermed er veien til en god rangering gjerne litt kortere. Det er meget viktig at lenkene er reelle og relevante. Unngå for all del plassering av lenker på sider som ikke er relevant for det du driver med, men fokuser heller på å fortjene lenker hos leverandører, samarbeidspartnere eller bransjeblogger.
Sett av tid og jobb målrettet
Veien til en god rangering er ofte lang, og det er slett ikke uvanlig at det man havner ute på omveier som forlenger prosessen ytterligere. Målrettet arbeid med godt innhold og lenker, gjerne i kombinasjon med aktiv bruk av sosiale medier og annonsering, gjør det likevel overkommelig om du er villig til å bruke tiden din på det.