Så hva er forskjellen?
Den store forskjellen er at bilde- og videoannonser for mobil får en maksimal bilde- og videostørrelse på 4:5 og tekstlengde på 3 linjer. Alle bilder og videoer som overstiger de nye kravene vil automatisk bli maskert ned, og tekst som overstiger 3 linjer blir kuttet med “Se mer”. For å være sikker på at du får med alt du vil, både i tekst og på bilde/video, lønner det seg å tilpasse selv. Da har du bedre kontroll på budskapet ditt.
Hva med annonseformatene på desktop?
De nye kravene til størrelse påvirker annonseformatene på mobil, men på desktop er det foreløpig ingen endring. Når det er sagt så er Facebook i stor grad en mobilbenyttet plattform og hele 96% av alle som er innom bruker mobiltelefon. Man bør derfor alltid prioritere mobilformater fremfor desktopformater når man skal annonsere på plattformen.
En positiv endring
Ifølge Facebook fører det å endre antall synlige tekstlinjer fra 7 til 3 til bedre levering av annonser, både med tanke på click-through rate (CTR) og konverteringer.
Annonser med linker da?
For annonser med linker er det ingen forskjell. Disse annonsene beholder størrelsen de har i dag som er 1,91:1 til 1:1. Hvis man passer på å alltid tenke “mobil først” så anbefales 1:1 (kvadrat) som bilde/video-format dersom du skal ha link og handlingsknapp på annonsen.
Hva skjer med eksisterende annonser?
Har du eksisterende annonser som har for store bilder eller videoer vil Facebook slutte å levere disse fra og med 19. september.