02/04/2020 av Idium
Hvordan få flere til å handle i nettbutikken din
Har du god trafikk inn til nettbutikken, men konverteringene uteblir? Slik får du de besøkende til å gjennomføre handelen.
I følge statistikk fra SSB har 75 % av alle nordmenn handlet på nett det siste året, og det hersker liten tvil om at dette er det foretrukne handelsalternativet for mange, så potensialet for å lykkes med en nettbutikk er så absolutt tilstede.
Du har kanskje allerede en god og jevn strøm av besøkende til nettsiden din, men de besøkende forlater handlekurven uten å fullføre kjøpet? Det kan være mange grunner til at dine besøkende ikke blir kunder av deg, men vi skal se på de de vanligste feilene du som butikkeier kan tak i og gjøre noe med.
Nettbutikken tiltrekker ikke riktig trafikk
Høy trafikk inn til nettbutikken er vel og bra, men hvis trafikken ikke er relevant vil du ikke tjene noe på det uansett hvor mange som er innom nettbutikken din. Du er nødt til å tiltrekke deg målgruppen din, og ikke alle de andre. Sørg derfor for at du er synlig i relevante søk, annonserer på riktige plattformer med riktig budskap og at du er tilstede i de samme kanalene som målgruppen din.
Tekniske feil på nettstedet
En av de to vanligste netthandelsproblemene folk støter på er teknisk svikt i nettbutikken ved bestilling eller betaling. Pass derfor alltid på at nettbutikken fungerer som den skal og gjør tester med jevne mellomrom. Du kan også bruke Google Analytics for å holde oversikt over hvor det kan være teknisk svikt på nettstedet eller om du har landingssider som ikke fungerer. Her kan du lese mer om Google Analytics-oversikter du bør ha.
For lang leveringstid
Det andre vanligste netthandelsproblemet er lenger leveringstid enn lovet eller forventet. I dag forventer mange netthandlere rask levering og innfrir du ikke denne forventningen kan du miste mange kunder dersom varesortimentet ditt ikke er unikt nok, eller du ikke er konkurransedyktig på pris.
Betalingsalternativer
For at folk skal handle i nettbutikken din er du avhengig av å ha en rask og sømløs kjøpsprosess på nettstedet ditt. Dette gjelder i aller høyeste grad i det siste steget kunden tar i prosessen, nemlig betalingen. Sørg derfor for å ha gode betalingsalternativer, med så få steg som mulig, som gjør det enkelt for kunden å fullføre bestillingen. Betalingsløsningen din er helt avgjørende for om kunden kommer helt i mål.
Fraktkostnader
Mange netthandlere kvier seg for å betale for den delen av produktet de ikke ser, nemlig frakten. Spesielt hvis fraktkostnaden er en stor andel av den totale kostnaden for kunden, og sannsynligheten for at de forlater handlekurven og finner et rimeligere alternativ er så absolutt reell.
Et alternativ er å bake fraktkostnadene i vareprisen slik at kostnaden ikke er synlig for kunden og at det ikke blir en ren utgiftspost for bedriften.
Dårlig kundeservice
Når folk er i modus for å handle liker de også å få raskt svar på det de lurer på før de går til innkjøp av dine varer eller tjenester. Er svartiden for lang kan det hende at de har ombestemt seg eller gått til en konkurrent. Én måte å løse dette på er å ha en chatfunksjon på nettsiden eller FAQ-sider med ofte stilte spørsmål.