02/04/2020 av Idium
Hvorfor er meta title og description viktig?
Meta Title er det første som møter brukeren i søkeresultatet. Meta Title er, som ordet antyder, den respektive nettsidens tittel slik man ønsker å presentere den for brukere. Denne tittelen er det som vises i blått i Googles søkeresultat, slik som i eksempelet under.
Metatittelen vises også i nettleserens fane, og blir overskriften når en lenke deles i sosiale medier.
Som du skjønner, er dette en utmerket måte til å få interesserte og relevante besøkende til å klikke seg inn på din nettside.
Hvordan ser en god Meta Title ut?
Dette er et spørsmål som dukker opp med jevne mellomrom. Det beste er nok å prøve seg litt frem, og ende opp med et resultat basert på analyser over tid. Det er likevel noen retningslinjer man bør prøve å holde seg til:
- Hold det under 65 tegn
- Gi hver side en unik Meta Title
- Presenter det viktigste først
- Ikke gå amok med nøkkelord
- Benytt firmanavnet eller merkevaren
Med dette i bakhodet skal være mulig å øke både klikkfrekvens, konverteringer og antall besøk.
Hvordan ser en god Meta Description ut?
En strategisk utformet Meta Description kan være utslagsgivende for å øke antall besøk og konverteringer. Dette er den grå teksten som i Googles søkeresultat ligger under den blå Meta Titlen og URL-en:
I likhet med Meta Titles er Meta Descriptions en viktig del av førsteinntrykket dine potensielle kunder sitter igjen med etter et søk. Det er derfor viktig at denne beskrivelsen streber etter å svare på det brukeren skulle lure på, samtidig som den gir et ærlig bilde av hva brukeren kan forvente å finne på den respektive siden.
Benytt deg gjerne av tipsene under:
- Hold deg til 160 tegn
- Sørg for at beskrivelsen er ærlig og representativ
- Lag unike Meta Descriptions til hver side