Mann som skriver på PC

Hvorfor skal bedrifter blogge?

Du har sikkert hørt det flere ganger fra såkalte eksperter; bedrifter må blogge! Mange, kanskje du også, tenker «Hvorfor i alle dager skal vi blogge?» Sannheten er at dersom du blogger riktig kan det fort bli ditt mektigste markedsføringsverktøy.

La meg bare avklare et par ting først. Med blogg mener jeg ikke en «rosablogg» der du legger ut bilder av dagens antrekk (eller mangel på sådan), ditt «perfekte» hjem og ditt «perfekte» liv. Med blogg mener jeg en nettside, eller en del av nettsiden din, hvor du jevnlig publiserer nytt innhold, som er relatert til hva din bedrift tilbyr.

Med mindre du jobber i et advokatfirma skal du ikke skrive blogginnlegg som: «Gode triks for å komme ut av arveoppgjøret», men driver du en hudpleiesalong kan du for eksempel skrive et blogginnlegg som «Ti tips for sunnere hud». I Idium skriver vi bloggartikler om digital markedsføring. Årsaken er enkel; det er det vi kan – og vil at andre skal se.

Blogging gir flere leads
Innhold er altså viktig, men hvorfor skal du blogge? Det finnes flere gode grunner til det.

Blogging gir flere leads

  • Mer trafikk til nettsiden din
  • Økt søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Du bygger et tillitsforhold til kundene dine
  • Bedriften kan vise frem sin kompetanse og etablere seg som en autoritet på området.

Blogging er selve hjørnesteinen i det som kalles innholdsmarkedsføring (content marketing). Ifølge demandmetric.com er dette en 62 prosent rimeligere form for markedsføring enn tradisjonell markedsføring.

Tall fra USA viser at små bedrifter som blogger genrerer 126 prosent flere leads enn bedrifter som ikke blogger, ifølge social4retail.com. Har du en blogg gir du nemlig potensielle kunder flere sjanser til å finne frem til din bedrifts nettsted fremfor dine konkurrenters.

Mer og bedre trafikk til nettsiden din

Som format er blogging uslåelig når det kommer til å skape muligheter for at kunder skal finne deg. For hvert blogginnlegg du skriver får du nytt søkbart innhold på din nettside – altså en ny mulighet for noen å bli kjent med din bedrift. Har du 75 blogginnlegg har du skapt minst 75 muligheter. Har du «bare» en nettside er det derimot begrenset hvor mange sider du kan ha før det blir unaturlig mye.

Det beste med dette er at bloggen er der hele tiden. Den kan generere leads hver dag hele året. Selv når du ligger på en strand i Spania.

Les også: Vekstbedrifter har forstått at digital markedsføring er fremtiden. Har du?

Blogger du om det du selger, vil dette kunne gi mer kvalifisert trafikk til nettsiden din. For eksempel har jeg tidligere skrevet bloggartikkelen «9 grunner til at du må markedsføre deg på LinkedIn«. Grunnen er at vi i Idium ønsker at våre kunder – og potensielle kunder – skal se verdien av digital markedsføring, og selvfølgelig at vi tilbyr tjenester innen sosiale medier, som LinkedIn.

Tross alt; de som har søkt seg frem til slike bloggartikler leter åpenbart etter informasjon om det du tilbyr, og da burde det være viktig at din bedrift blir funnet.

Få økt synlighet i søkemotorer med blogging

Blogger du riktig kan den bidra til økt synlighet i søkemotorer. Ferskt innhold er en strålende måte å komme opp og forbi konkurrentene dine hva søkeresultat gjelder. SEO eller søkemotoroptimalisering virker for mange komplisert, men det finnes enkle grep du kan gjøre selv. Etter dette kan det være en ide å få hjelp av profesjonelle.

Men kort og enkelt fortalt handler det om å bruke ord, uttrykk og fraser som du ønsker at bedriften din skal bli funnet på. Her finnes det flere suksesshistorier. Et av de mer ekstreme tilfellene er TINT, som økte søketrafikken sin med 2600 prosent gjennom sin SEO-strategi.

Gir deg tillit og autoritet

81 prosent av amerikanske forbrukere stoler på tips og råd de finner i blogger, ifølge social4retail.com. Ved å være en pålitelig kilde til informasjon samt gi gode råd kan du bygge tillit mellom din bedrift og kundene dine.

Kommentarfelt enten på selve bloggen eller i sosiale medier, hvor du bør promotere bloggen, er et velegnet sted for å kommunisere med kundene dine. Her må du bare passe på at du svarer de som kommenterer, slik at det blir en toveiskommunikasjon.

Gjennom bloggformatet har du også mulighet til å etablere deg som en autoritet innen ditt felt. Vis frem kompetansen bedriften din har gjennom å poste bloggartikler som svarer på spørsmål du av erfaring vet kundene dine har.

Alt dette forutsetter at noen i bedriften har et ønske om å skrive, og om å vise frem sin kompetanse. Det er derfor viktig å tenke nøye gjennom hvorvidt blogging er riktig for din bedrift eller ikke.

For blogging er ikke for alle

Ifølge bloggen Kjøkkenfesten er det «9 grunner til at dere ikke skal blogge«. Her er noen av hovedgrunnene:

  • Det er tidkrevende
  • Du kan ikke skrive
  • Det nytter ikke å blogge bare litt

Blogging er tidkrevende, og det du poster må kunne kategoriseres som godt innhold. Altså innhold som faktisk gir en verdi til de som leser det. Det må altså gjøres research og du må ha noen som faktisk kan skrive engasjerende tekster. Når bloggen først er skrevet må den også publiseres og ikke minst – markedsføres.

Poenget er at dersom din bedrift skal satse på blogg; så må det gjøres skikkelig. Det må settes av tid og ressurser ellers så kan man faktisk heller la det være. Gjør du det derimot riktig kan bloggen fort bli ditt mektigste markedsføringsverktøy.