01/04/2020 av Idium
Mister du handlekurven?
Hva ville du gjort hvis du var butikksjef i REMA og opplevde at 90 % av kundene satte fra seg full handlekurv foran kassen og forlot butikken uten å handle? Jeg vil anta at de fleste ville nekte å akseptere dette og reagert raskt med å sette inn tiltak for å bedre situasjonen.
Handlekurvflukt eller shopping cart abandonment er et stort problem for mange nettbutikker. Det merkelige at de fleste nettbutikksjefer ikke reagerer på samme måte som butikksjefen på Rema 1000. Det er flere årsaker til dette. For å kunne reagere må man først ha identifisert problemet, og svært mange nettbutikker har dårlige metoder for å måle hvor mange som avbryter handelen etter at de har kommet inn i butikken.
Konverteringsrate
I netthandelssammenheng kaller vi forholdstallet mellom butikkbesøkende og de som gjennomfører en handel for konverteringsrate. Denne kan måles på alle steg i kundens handleprosess. Dette gir igjen grunnlag for å identifisere årsaken til dårlig konverteringsrate og sette inn tiltak der hvor de får størst mulig effekt. Et eksempel kan være at du ser at mange faller fra når de skal legge inn mottakeradresse. Med god måling kan du finne ut hva som forårsaker frafallet og dermed endre ledetekster, instruksjoner eller kanskje noe så enkelt som plassering av ”OK, ta meg videre” eller «Neste»-knappen.
Riktig fargevalg og størrelse på ”Bestill” knappen kan påvirke og øke konverteringsraten. En økt konverteringsrate høyere omsetning på omtrent samme kostnad, som igjen gir en betydelig økning i bedriftens lønnsomhet
Location, location, location
Innen fysisk handel har det lenge vært en etablert sannhet at de tre viktigste suksessfaktorene for en butikk er location, location og mer location. Hvordan fungerer dette når vi tenker butikkdrift på Internett?
Det finnes gode metoder for å skille seg ut fra konkurrentene på lokasjon. Da dreier det seg stort sett om å få eksponert butikken for så mange potensielle kunder som mulig. For en nettbutikk er dette like viktig!
| En flott nettbutikk uten eksponering, er å sammenligne med en fysisk butikk midt på Finnmarksvidda. Ingen kunder går forbi og resultatet blir ingen salg.
Hvordan kan man da sørge for eksponering og rett lokasjon for en nettbutikk? Svaret er søkemotoroptimalisering, som betyr at man optimaliserer nettbutikken sin for at potensielle kunder skal finne butikken og produktene via søkemotorer, primært Google.
Markedsføring
I tillegg til søkemotoroptimalisering bør du benytte Internett som markedskanal for nettbutikken. Du kan kjøpe søkeordsannonser på Google, bannerkampanjer på andre nettsteder eller benytte deg av sosiale medier for å øke eksponeringen av din butikk ytterligere. Kunnskap om markedskommunikasjon på Internett og sosiale medier kan gi deg en stor konkurransefordel. Det kan absolutt være en lønnsom investering hvis det gjøres smart.
Utstillingsvindu og produktpresentasjon
Et innbydende utstillingsvindu som gir et inntrykk av vareutvalget, butikkens standard og gir kunden inspirasjon til å kjøpe, er minst like viktig i en nettbutikk som en fysisk butikk. Det finnes i dag er utall systemer og ferdige maler som kan tilpasses til nettbutikkeierens ønsker og butikkens profil til en brøkdel av hva det kostet for et par år siden.
Riktig utvalg og priser
Du kommer ikke unna nett-kremmerens viktigste kunnskap: vareutvalg og priser. Hvis ikke dette er kokurransedyktig og i tråd med kundens forventninger, blir det få salg selv om lokasjon, utstillingsvindu og markedsføring er av toppklasse.
System
Det finnes i dag et utall løsninger for å drive nettbutikk. Min anbefaling er å velge et system/leverandør som oppfyller følgende krav:
- Basert på åpen kildekode og åpne standarder
- Enkelt kan integreres mot andre viktige systemer som transport, betaling, eksterne varekataloger, regnskap/faktura
- Har gode metoder for å måle konverteringsrate
- Enkelt å redesigne og oppdatere
Det finnes ingen enkelt oppskrift på suksess, men følger du disse rådene kan vi garantere at du øker din sjanse for suksess betraktelig.