Ny strategi for Facebook-markedsføring i 2018

Det skjer endringer i sosiale kanaler til stadighet, og siden Facebook er en viktig kanal for de fleste bedrifter lønner det seg å vite hva som påvirker deg og din bedrift.

De siste ukene har det kommet mange artikler og vært flere sosiale samtaler om kommende endringer i Facebooks nyhetsfeed.

Her er en enkel oversikt fra Social Media Examiner, og noen ideer på hvordan du kan oppdatere bedriftens Facebook strategi.

Hva kommer til å endres i nyhetsfeeden på Facebook?

  • Mindre innhold fra bedrifter og offentlige sider (video og andre innlegg).
  • Organisk rekkevidde (igjen), tid brukt på å se på video og lenker fra Sider vil gå ned.
  • Innlegg vil rangeres på en ny måte, og poster som skaper samtaler og betydningsfull kommunikasjon mellom mennesker vil prioriteres. (Facebook vil at kanalen skal bli mer personlig og mellommenneskelig, ifølge Facebook selv).

Hva kan kan du gjøre for å øke din bedrifts sjanser for synlighet på Facebook?

  1. Post innlegg sjeldnere. Noen vil sikkert synes at dette er gode nyheter, for andre vil dette være motsatt av det man har lært og jobbet for før.
  2. Lag innhold som oppmuntrer til samtaler mellom dine følgere og andre brukere (det handler ikke like mye om samtalen mellom deg og dine følgere).
  3. Du har hørt at video er viktig, og nå er live-video viktig. Det fører, ifølge Facebook, til 6 ganger så høyt engasjement.
  4. Ikke be om kommentarer på innleggene dine. I likhet med ‘click bait’ er nå ‘engagement bait’ et begrep. Innlegg som ber om kommentarer og deling vil nedprioriteres i nyhetsfeeden.
  5. Bli god på Facebook ads. Dette vil bli den eneste sikre måten å drive folk til nettsiden din på.
  6. Lær deg Messenger Chatbots. Bots vil la deg ta vare på leads, og potensielt selge.

 

Disse endringene og rådene vil muligens kreve at du må endre strategi for bedriftens Facebook-markedsføring. Og du må kanskje lære deg nye verktøy for å gjennomføre denne strategien (live-video, bots og annonsering). 

Les artikler, prøv deg frem eller be om hjelp. You can do this ;)