29/01/2021 av Omar Vidskjold Khan
SEO i 2021: De viktigste trendene
Det er ventet store endringer innen søkemotoroptimalisering i 2021 med et enda større fokus på brukeropplevelse. Her får du vite hva du må oppdatere deg på.
Etter et år som inneholdt mer enn nok hendelser til et helt tiår, er vi nok alle spente på hva 2021 har å by på.
2020 ga oss pandemi, globale demonstrasjoner og et politisk sirkus uten sidestykke, men vi så også store endringer på et mer personlig nivå, i dine og mine vaner. Rekorder for netthandel og streaming ble slått verden over, og mange begynte å tenke gjennom sitt eget forbruk og hvordan man enkelt og effektivt kan få tak i varer uten å måtte besøke en fysisk butikk.
Hva som blir langtidseffektene for digital markedsføring gir det lite mening å spekulere i, men det råder liten tvil om at søkemotorene kommer til å nå et foreløpig toppnivå som markedsføringskanal i 2021. Om du ikke har en solid plan for SEO-arbeidet i år, begynner det altså å haste.
Dette tror vi blir de største SEO-trendene i 2021:
- Google Passages
- Core Web Vitals
- Schema og strukturert data
- Google My Business
- Oppdater gammelt innhold
- Interne og eksterne lenker
- Amazon
1. Google Passages
Hva er Passages?
Passages er en ny måte Google rangerer innhold på, og betyr at det nå er større sjanse for å rangere godt for flere søkefraser med samme innhold og URL. Det vil med andre ord ikke endre måten Google indekserer sidene dine på, men Passages vil ha en direkte påvirkning på hvordan de indekserte sidene rangerer i søkeresultatet. Dette er et resultat av at Googles algoritmer blir stadig bedre til å forstå innholdet i ulike avsnitt og seksjoner på en gitt side. Dette betyr i veldig korte trekk at det blir «lettere» å rangere for flere ulike søk med samme side:
Den mest effektive veien til å rangere for søk på ulike relaterte temaer, har frem til nå vært å lage én side for hvert undertema. Dersom du eksempelvis leverer prosjektstyringsverktøy, vil en klassisk oppbygging være å ha en hovedside som er optimalisert for «Prosjektstyring» og «prosjektstyringsverktøy», med en rekke undersider dedikert til relevante undertemaer som «spar penger med effektiv prosjektstyring», «prosjektstyring for bygg og anlegg», osv.
Google hevder nå at en innholdsrik side med hovedtemaet «Prosjektstyring» som inneholder relevant informasjon om de nevnte undertemaene, vil ha en større sannsynlighet enn før for å rangere ved søk på undertema. Dette er meget gode nyheter for deg som fokuserer på godt dybdeinnhold, men som av ulike grunner ikke har laget egne dedikert sider til relaterte undertemaer.
Betyr dette at jeg bør unngå undersider?
Nei, dette er kun en endring i hvordan Google rangerer allerede indeksert innhold. Google er, som alltid, opptatt av å presentere det beste og mest relevante svaret på hvert enkelt søk. Om dette svaret befinner seg på en egen side eller er en liten del av en side som omhandler mye annet vil avhenge av en rekke faktorer. Jeg vil fortsatt anbefale å ha dedikerte undersider der det er relevant og mest brukervennlig, og det er i de aller fleste tilfeller mye lettere å gi et godt svar på en side som i sin helhet er dedikert spørsmålet som stilles.
2. Core Web Vitals
Core Web Vitals blir etter all sannsynlighet den viktigste Google-oppdateringen i 2021. Core Web Vitals vil, ifølge Google, bli en rangeringsfaktor i mai 2021 og består av følgende elementer:
- Innlastingshastighet
- Hvor lang tid det tar for sidens hovedinnhold å laste inn
Interaktivitet - Hvor hurtig siden blir interaktiv
- Visuell stabilitet
- Mengden av uventede visuelle endringer (eksempelvis bilder som lastes inn sent)
Med andre ord handler dette om brukeropplevelse. Core Web Vitals, eller «kjernestatistikk for nett» som det så lekkert heter på norsk, er nå innbakt i Googles testverktøy for innlastingshastighet. Dersom ditt nettsted scorer svakt her, kan det være på tide å gjøre endringer eller å vurdere en ny og moderne løsning.
3. Schema og strukturert data
Strukturert data handler om å markere innholdet på en nettside med tags for å gjøre det lettere for søkemotorene å forstå hva siden dreier seg om. Dette har etterhvert blitt en godt etablert praksis hos de fleste større aktører, men det er fortsatt mange som ikke utnytter dette til det fulle. La 2021 bli året der nettstedet ditt er markert med de mest relevante strukturerte data. De mest utbredte formene strukturert data inkluderer:
- LocalBusiness med undertyper som "Dentist", "LegalService", osv. Dette er for deg som driver en bedrift med et geografisk begrenset virksomhetsområde.
- Article med undertyper som "BlogPosting" og "News Article" brukes for å definere tematikk og innhold i blogginnlegg og andre innholdstyper som går i dybden på et tema.
- Person brukes for å utheve ansatte og kontaktpersoner i bedriften, særlig viktig i medisinske og juridiske fagfelt
JobPostings brukes for å utheve stillingsutlysninger, og bør følge med på hver ledige stilling som publiseres på et nettsted. - Product eller Service for å definere produkter og tjenester med blant annet prisinformasjon, beskrivelser og bilder.
Strukturert data øker sannsynligheten for at din oppføring i det organiske søkeresultatet eksempelvis blir beriket med bilder og stjernerangering, og kan bidra til forbedret organisk rangering.
Vi hjelper deg gjerne med teknisk SEO!
4. Google My Business
Google My Business blir ofte sett på som et nødvendig onde, og i en verden hvor de fleste bedrifter har et nettsted, en Facebook-profil og en LinkedIn-oppføring, er det naturlig å spørre seg hva man skal med enda en plattform. Svaret er flerdelt:
- Det er gratis
- Det er enkelt å vedlikeholde
- Det gir synlighet i Google Maps
- På plattformen kan du utkonkurrere de virkelig store aktørene i bransjen
- Det gir bedre synlighet i Googles organiske søk
Mange opplever verifiseringsprosessen rundt Google My Business som et eneste stort ork, noe som er fullt forståelig, og mange ønsker hjelp med dette. Når du først har kommet deg gjennom prosessen, er Google My Business blant de plattformene som gir deg aller mest for innsatsen. Ved å legge inn informasjon om dine produkter og tjenester samt gode bilder, har du et meget godt utgangspunkt for å rangere godt i Google Maps og det ordinære organiske søket. Om du i tillegg legger ut regelmessige innlegg i GMB, oppfordrer kunder til å legge igjen anmeldelser, og kobler nettstedet til GMB-profilen gjennom strukturert data, så kan du oppleve at du får et overtak i Googles organiske resultatliste.
5. Oppdater gammelt innhold
En rask søkeordsanalyse vil avsløre at mye av innholdet på nettstedet ditt allerede rangerer for relevante søkefraser. Uansett om det er på side to eller tre i Google, vil en rangering tilsi at innholdet anses for å være relevant for det aktuelle søket. Dette betyr at du ikke nødvendigvis trenger å lage helt nytt innhold for å oppnå gode rangeringer. Å oppdatere eksisterende innhold er ofte en meget effektiv vei til Googles førsteside, og krever heller ikke like mye jobb som å starte fra bunnen.
- Har situasjonen endret seg for målgruppen siden innholdet ble skrevet?
- Har dere utviklet produktet/tjenesten?
- Avslører søkeordsanalysen tematikk det er naturlig å inkludere i innholdet?
- Er konkurrentenes innholdet bedre enn det du tilbyr?
Dersom svaret på ett eller flere av disse spørsmålene er «ja», er det definitivt på tide å oppdatere eksisterende innhold. Dette kan du gjøre på en rekke måter:
- Oppdatere og korrigere språk og innhold
- Vise Google og brukerne at innholdet er oppdatert
- Forbedre innholdets relevans
- Oppdatere lenker
- Implementere strukturert data
Ønsker du hjelp med innholdsproduksjon? Vi bistår gjerne.
6. Gå gjennom interne og eksterne lenker
At lenker er viktig for god organisk rangering er de aller fleste enig om. En relevant lenke fra et annet nettsted kan ha stor verdi, da det signaliserer autoritet og troverdighet. Det kan derfor være lurt å gå gjennom nettstedene til leverandører, partnere og gode kunder. Er det noen av disse som kan være interessert i å lenke til dere? Ta gjerne en telefon eller send en mail og spør direkte. Det er også en verdi i å sørge for at lenker og kontaktinformasjon i portaler som 1881.no og gulesider.no til enhver tid er korrekt, da dette sender signaler til Google om en virksomhet som er i drift og som er opptatt av å holde seg oppdatert.
Interne lenker bør også være et fokus for SEO-arbeidet i 2021. Sender du brukeren (og søkeroboten) videre til relevante sider, eller går kanskje et overveldende flertall av alle internlenker til «kontakt oss»? Se gjerne gjennom sidene som gjør det best i det organiske, og plasser lenker der det er naturlig til sider du ønsker skal prestere bedre.
7. Amazon
Den kanskje største elefanten i rommet i 2021 er Amazon. Amazon etablerte seg i Sverige i 2020, og mange spår at Amazon.no er rett rundt hjørnet. Om bedriften din avhenger av netthandel, bør du derfor allerede nå begynne å posisjonere seg med tanke på organisk synlighet i Amazon-søket. Eller skal du kanskje holde deg helt utenfor Amazons økosystem? Dette er kanskje det viktigste spørsmålet du bør ta stilling til i år.
Når Amazon lanseres i Norge kan du forvente en dyptgående artikkel på denne bloggen om hvordan du kan oppnå mest mulig synlighet i det organiske søket. Frem til da er verdt å bite seg merke i at en god rangering hos Amazon i stor grad er et resultat av en høy konverteringsfrekvens. Produktbeskrivelser, titler og bilder som konverterer er derfor mye av nøkkelen.
Hva bør du prioritere?
Det kan være fristende å hoppe rett på arbeidet med å optimalisere nettstedets lenker, eller jobbe med eksisterende innhold. Jeg vil dog alltid anbefale å få utført en SEO-analyse før du går i gang med optimaliseringsarbeidet. Da får du en tilstandsrapport med konkrete anbefalinger til hva du bør fokusere på videre.
Ønsker du tips og råd til hvordan ditt nettsted kan bli mer synlig på nett? Nøl ikke med å ta kontakt!