06/11/2020 av Caroline Nygaard
Syv tips for en vellykket Black Friday-kampanje
I fjor handlet nordmenn for over 3,8 milliarder kroner på Black Friday. Det er salgsrekord ifølge Nets. I år er derimot mange butikker rammet av Covid-19-pandemien. Heldigvis er det mye bedrifter kan gjøre digitalt. Her er syv tips til hvordan din bedrift kan lykkes med Black Friday-salget.
1. Planlegg i god tid
Når man skal kjøre kampanjer på et bestemt tidspunkt er det smart å sette av god tid til å planlegge. Her bør markedsavdelingen involvere andre avdelinger for at salgsprosessen skal bli vellykket. I mange tilfeller bør avdelinger som logistikk, kundeservice og IT være en del av prosessen. I tillegg bør man blant annet finne svar på følgende spørsmål:
- Hva er målet med kampanjen?
- Hvem er målgruppen?
- Bør man kun kjøre Black Friday eller bør man sette av hele helgen og mandagen etter (Black weekend + Cyber Monday)?
- Hvor mange ordre har man kapasitet til å selge?
- Hvor mye trafikk klarer nettsiden å håndtere?
2. Skap spenning rundt Black Friday-kampanjen din.
Den klassiske amerikanske måten å si det på er «hype up the tension» - her er det viktig å allerede være på ballen i forkant av Black Friday. Gjør kampanjen din spennende, få følgere til å engasjere seg. Folk elsker overraskelser - de vil derfor være mer oppmerksom når du har pirret dem med en liten forsmak på kampanjen din.
3. Velg riktig markedsføringskanal
Det finnes flere kanaler man kan markedsføre seg på under Black Friday. Her er det derfor viktig å velge kanalen som passer bedriften din best. Velg de kanalene du vet din målgruppe befinner seg i.
Her er noen eksempler på digitale kanaler som kan være lønnsomme:
- Facebook og Instagram
- Snapchat
- Programmatisk annonsering
- Google Shopping og Google Ads
- Influencer-markedsføring via sosiale medier
- E-post-markedsføring
Psst! Vi kan gjerne hjelpe deg med å velge den rette kanalen for deg.
4. Boost salget med tidsbegrensede tilbud
Å sette en tidsbegrensning gjør at forbrukeren må ta en raskere kjøpsbeslutning. Du har kanskje hørt om «FOMO» - eller «the fear of missing out»? Vi mennesker er nemlig super-redde for å gå glipp av noe. Ifølge en kanadisk studie er så mange som 68 % av den såkalte Millenials-generasjonen så redd for å gå glipp av tilbud at de ofte har tatt en kjøpsbeslutning innen 24 timer. Dessuten vurderer vi ofte kvalitet ut ifra tilgjengeligheten på en vare. Er det få av en vare på markedet, oppfattes det som en vare av høy kvalitet.
Frykten for å gå glipp av noe blir brukt mye i markedsføring og salg. Denne salgstaktikken kan fungere veldig bra på Black Friday. Her handler det om å være førstemann til mølla og få med seg de aller beste tilbudene. Dette bør du kommunisere så tydelig som mulig gjennom markedsføringen din - gjerne visualiser det med en nedtellingsklokke. Her er noen eksempler:
«Fri frakt om du bestiller innen klokken 14!»
«Happy hour! 50 % på alt mellom klokken 17.00-18.00!»
«Kun 50 stk igjen på lager - førstemann til mølla!»
5. Retargeting
Visste du at så mange som 75 % av handlekurver blir forlatt? Det er mange faktorer som gjør at kunden faller av, men heldigvis finnes det metoder som kan få forbrukeren til å fullføre kjøpet. Retargeting har blitt en av de mest lønnsomme metodene å markedsføre på. Retargeting vil si at du annonserer til de som allerede har signalisert en form for interesse for din bedrift. Dette kan være engasjement på sosiale medier eller rett og slett at brukeren har forlatt handlekurven. Det kan derfor være lurt å sette opp en retargeting-kampanje, slik at dere fanger opp de som allerede har vist interesse.
Vi kan hjelpe deg med retargeting!
6. Vær tilgjengelig for spørsmål fra kunder
Om man fysisk skulle gått i en butikk, ville det være normalt å stille noen spørsmål rundt produktet før man eventuelt gjør et kjøp. På lik linje er man opptatt av å få spørsmålene sine besvart på nett. Vær derfor tilgjengelig for å kunne svare på eventuelle spørsmål som vil komme. Få gjerne opp en live chat, slik at kunden kan få et raskt svar. Jo raskere kunden får svar, jo mer sannsynlig er det at kunden kjøper varen.
7. Prisguiden
Dette er en kanal for den prisbevisste kunden. Prisguiden er en nettside som sammenligner priser på millioner av produkter. Her vil forbrukere finne de beste tilbudene på markedet. Prisguiden har mer enn 1,7 millioner brukere hver eneste måned - og disse er allerede i kjøpsmodus! Å vise frem varesortimentet sitt på Prisguiden er derfor en meget effektiv og relevant kanal for å øke salget. Det vil også gi deg som bedrift en mulighet til å nå ut til nye kunder. Du kan lese mer om hvordan du som bedrift kan annonsere deg hos Prisguiden her.
Trenger du hjelp med Black Friday-kampanjen din? Vi hjelper deg gjerne. Ta kontakt her!