Laptop og mobil med Facebook

Tips før du starter med Facebook-annonsering

Det kan ta tid å bli kjent med Facebooks annonseringsverktøy og lære seg å målrette riktig, men med tid og tålmodighet kan du oppnå veldig gode resultater.

Her er noen tips som kan hjelpe deg med å forstå hvordan du kan bruke denne annonseringskanalen.

 

Lag unike annonser for forskjellige publikum

Noe av det beste med Facebookannonsering er at du kan lage forskjellige annonser for hvert segment du ønsker å nå ut til. Du kan tilpasse budskap og bilder slik at samme produkt kan appellere til helt forskjellige målgrupper.

 

Ha en landingsside for hver annonse

Du burde alltid ha en klar landingsside som annonsen lenker til. Ikke bare send dem til forsiden dersom annonsen handler om et spesifikt produkt eller tjeneste. Gjør veien kortest mulig for dine potensielle kunder.

 

Har du laget en annonse som koster penger per klikk er det viktig å ha en god landingsside som sørger for at besøkende konverterer neste steget av kjøpstrakten. Sørg for at innsatsen og pengene du la i Facebookannonsen gir avkastning.

 

Trenger du hjelp til Facebook-annonsering?

 

Piksel

Du må lage en piksel slik at du kan få verdifull datainnsikt, ha mulighet til å lage en retargeting kampanje og flere andre smarte ting.

 

Målretting

Målretting bør være den viktigste delen av annonseringen. Sett av god tid og bruk den innsikten eller de dataene du har for å oppnå gode resultater. Det viktigste er ikke å ha et publikum, men å ha det rette publikummet.

 

Målretting på Facebook er både kunnskap, vitenskap og litt av en kunst. Du kan importere kontakter du har i e-postlister, fra nettside eller en app til Facebook for å markedsføre mot disse eller lage lignende publikum.

 

Split-testing

Å gjøre en slit-test kan senke kostnader og øke virkningen av annonsene dine. Det er viktig å prøve forskjellige typer annonser og landingssider slik at du kan måle hvor godt de konverterer og hva du skal fokusere på. Test og invester i den som fungerer best.

Du kan for eksempel se om din målgruppe reagerer best på et enkelt bilde eller en karusell, du kan se om det er forskjell på menn eller kvinner, ha forskjellige budskap, dele inn i aldersgrupper eller variere plassering av annonsene.

 

Annonsene

Konfigureringen av hver enkelt annonse vil ha forskjellig kostnad og gi forskjellig resultat. Du kan optimalisere etterhvert som du ser resultater. Vurder hva som passer for din annonse og ditt formål, og prøv gjerne forskjellige strategier.

 

Visuelt

Det er og blir viktig med gode visuelle elementer når det kommer til annonsering. Bruk bilder (som er lovlige å benytte) i høy kvalitet. Det visuelle viser seg som oftest å være viktigere enn teksten.

 

Les også: Praktiske verktøy for markedsføring – visuelle elementer

 

Bruk bilder som får folk til å ville lese teksten og som samstemmer med annonsebudskapet. Facebook sier at du ikke kan bruke bilder hvor over 20% er tekst fordi bildene skal skape oppmerksomhet og ikke vise tekst. Dessuten kan tekst på bilde være vanskelig å lese.

 

Kontoen

Har du en annonsekonto? Eller sponser du bare poster fra Facebook-siden din? Det kan kreve litt å sette seg inn i hvordan du bruker kontoen optimalt, men du har flere muligheter via annonseverktøyet som er verdt å utforske. Det er også lettere å administrere annonser, samt få verdifull innsikt.

 

Ikke godkjent

Facebook har mange regler for hva som godkjennes eller ikke når det kommer til annonsering. En åpenbar ting er reklame for alkohol eller tobakk, men de kan også slå ned på annonser som ser ut til å fremme et usunt eller urealistisk bilde.