Vi designet årets Mono-nettside 2021 for Høgseth Advokatfirma DA
Hvert år kårer Mono Solutions årets beste nettside blant bidrag fra hele Europa. I 2021 var det over 100 innsendte bidrag fra ulike land og vi er stolt av å kunne annonsere at en av Hjemmesidehusets nettsider vant prisen for beste nettside i 2021!
Oppdatert 28.09.2022: Siden lanseringen av nettsiden i 2021 er selskapet avviklet og har inngått avtale med Advokatfirmaet Kyrre ANS. Nettsiden er derfor ikke lenger aktiv, men vi lenker til visninglenke av siden slik den var da den vant.
Nettsiden som vant er produsert av Hjemmesidehuset for Høgseth Advokatfirma DA. Vi har tatt en prat med partner i Høgseth Advokatfirma Andreas Nylund, webprodusent Jeanett Johnsen og prosjektleder Lena Espvik om prosessen med å lage en helt ny nettside, hvordan de opplevde samarbeidet og ikke minst hva de tenker om at nettsiden vant prisen for årets beste Mono-nettside i 2021.
Vi var også nominert i flere kategorier. Les mer: Stolte vinnere av Mono Best Website Competition 2021!
Brukervennlig design med et moderne og personlig preg
Andreas Nylund forteller at den gamle nettsiden til Høgseth Advokatfirma føltes utdatert og upersonlig, og det var derfor de tok kontakt med Hjemmesidehuset. I september 2020 startet prosessen med å designe en helt ny nettside. Det skulle vise seg å bli et godt samarbeid, med god kommunikasjon og ikke minst et resultat som både vi i Hjemmesidehuset og advokatene i Høgseth Advokatfirma er veldig fornøyd med.
– At nettsiden vår vant prisen for beste nettside er vi veldig glad for! Et av juryens kriterier for vinneren var jo at siden skulle skape tillit til virksomheten, og det setter vi pris på. Det er viktig i vårt yrke å oppnå tillit hos våre klienter. Så det syns vi var veldig bra! forteller Nylund.
Han sier at de visste hva de var ute etter og hva som var viktig å fokusere på da den nye nettsiden skulle produseres. Nye bilder var en prioritet og Hjemmesidehuset kunne stille med fotograf.
– For oss var det viktig å få et mer moderne og personlig preg på nettsiden. Den gamle siden vår hadde blant annet en del stockbilder. Nå har vi våre egne bilder som viser mer personlighet og mer av oss inne på nettsiden. Det er viktig for oss å vise at vi er en seriøs aktør, sier han.
Med mange ulike brukere var det også viktig at nettsiden var oversiktlig og enkel å bruke.
– Vi har klienter i alle aldersgrupper, og da er det viktig at det er lett å navigere på siden og enkelt å ta kontakt med oss, forklarer Nylund.
Et ryddig samarbeid fra start til ferdig produkt
Nylund beskriver prosessen fra utkast til et ferdig produkt som romslig. Det var aldri et problem å komme med kommentarer og forslag til endringer.
– Vi hadde en god korrespondanse med Hjemmesidehuset. Vi fikk et utkast og mulighet til korrigering der det var behov, og det var ikke et problem å få endret på ting og tang. Hele prosessen opplevdes som bra, sier han.
Også klientene har fått et godt inntrykk av den nye nettsiden til Høgseth Advokatfirma.
– Vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Folk ser at vi har en ny side. Vi får klienter som tar kontakt med oss fordi de har fått et godt inntrykk fra nettsiden, forteller Nylund.
Han nøler ikke med å anbefale Hjemmesidehuset videre til andre som ønsker seg nettside.
– Ja, det vil jeg. Grunnen til det er at dere har tatt dere av hele prosessen med å skape en ny nettside for oss. Alt fra å hente inn fotografer til å designe siden. Det var også veldig greit å ha én person å forholde seg til, sier han og legger til – og fordi det ble et godt resultat, selvfølgelig!
Velfortjent klapp på skuldra til webprodusenten!
Jeanett Johnsen jobber som webprodusent for Hjemmesidehuset, og er designeren bak den nye nettsiden til Høgseth Advokatfirma. At nettsiden hun produserte vant en pris syns hun er kjempegøy og ikke minst motiverende for nye prosjekter i fremtiden.
– Det føles kjempebra! Vi er jo gode på å gi skryt når vi synes noen har laget noe bra, men det gjør ekstra godt når noen går så grundig til verks og til slutt synes at akkurat min side har alt som trengs for å trekkes frem som vinner av en slik konkurranse! Gir meg selv en klapp på skulderen og prøver å gjøre enda bedre i år!
– Ordentlig og seriøst, uten at det blir kjedelig
Det er mange problemstillinger som skal løses når man skal produsere en helt ny nettside. Johnsen forteller om et godt og oversiktlig samarbeid med tydelige beskjeder og god korrespondanse med Høgseth Advokatfirma.
– Når man lager en nettside, er det flere ting som er viktig å ha fokus på. Det visuelle må stå i stil til bedriften og deres profil. Nettsiden må være brukervennlig og lett å navigere på, i tillegg til å laste raskt slik at man ikke mister potensielle kunder som går videre fordi de ikke gidder å vente på trege nettsider, forklarer hun.
Forskjellige nettsider trenger ulike løsninger og design basert på hva de ønsker å oppnå, og for et advokatfirma er det spesielt viktig å vise at man er en seriøs aktør.
– For advokater mener jeg man trenger design som skaper tillit hos de som besøker nettsiden. Man skal vise at dette er mennesker man kan stole på. Det skal se ordentlig og seriøst ut, uten at det av den grunn trenger å være kjedelig, sier Johnsen.
Klar og tydelig kommunikasjon
Johnsen forklarer videre at designprosessen varierer fra kunde til kunde. Noen ganger gir kunden gode forklaringer på hva de ønsker og hvordan de vil at nettsiden skal se ut, andre ganger står designerne fritt til å gjøre det de vil. Hun forteller at hun hadde en god og tydelig kommunikasjon med Høgseth Advokatfirma gjennom hele designprosessen.
– Jeg syns de var flinke til å forklare akkurat hvilke endringer de ønsket utført etter at første designforslag var sendt. Det sørger for at vi slipper å gå ekstra runder fordi jeg ikke skjønner hva kunden mener. I dette tilfellet hadde vi fått en god beskrivelse på forhånd, i tillegg til et par nettsider vi kunne bruke som inspirasjon, sier hun.
At det ble hentet inn en egen fotograf til å ta bilder til nettsiden var en god idé, mener Johnsen.
– Jeg ble glad da jeg fikk bildematerialet deres. Det er ikke ofte vi får så gode bilder i så god kvalitet!
En engasjert kunde med tydelige visjoner
Lena Espvik jobber som prosjektleder hos Hjemmesidehuset og var kontaktpersonen til Høgseth Advokatfirma da den nye nettsiden skulle produseres. Hun er selvfølgelig også veldig fornøyd med at samarbeidet til slutt endte med prisen for årets Mono-nettside.
– Det er utrolig gøy og ikke minst utrolig motiverende! Vi legger mye stolthet i våre nettsider og dette viser virkelig at vi leverer kvalitet. Her har også kunden vært involvert fra start og gitt gode tilbakemeldinger underveis, noe som har gjort det enkelt for oss å sette opp en nettside som matcher kundens visjoner og ønsker, forteller Espvik.
Hun mener det viktigste for henne som prosjektleder er å sørge for en god flyt i kommunikasjonen mellom webprodusenten og kunden.
– Det er alfa og omega å få kunden i prat. Det er kunden som skal ha en ny nettside, og selv om vi gjør mesteparten av arbeidet er det viktig at kunden selv er fornøyd med nettsiden og kan kjenne seg igjen i den. Det er derfor viktig for meg å avdekke hvilke behov og visjoner kunden har for nettsiden, forklarer Espvik.
Hun synes nettsiden til Høgseth Advokatfirma er et utmerket eksempel på hvor bra resultatet kan bli når kommunikasjonen mellom alle involverte fungerer godt.
– Siden en nettside ofte er grunnmuren for videre digital markedsføring er det viktig at kunden har kjennskap til den og føler seg involvert i prosessen, fortsetter hun.
Et ekstra gøy samarbeid
Samarbeidet med Høgseth Advokatfirma har Espvik ingenting å utsette på.
– Det har vært et godt samarbeid helt fra første samtale og frem til lansert side. Det er ekstra gøy å sette opp nettsider når kunden også viser entusiasme og engasjement underveis, noe som har vært veldig tydelig med Høgseth Advokatfirma. Kunden hadde tydelige visjoner for nettsiden og med et godt samarbeid og gode tilbakemeldinger fra kunden underveis klarte vi å sette opp en nettside som både vi og kunden er fornøyd med, sier hun.