Scrabble brikker som viser "Pay per click"

Hvordan få høyere quality score i Google Ads

Vi gir deg noen enkle tips til hvordan du kan bedre plasseringen til Google Ads-annonsene dine.

Hva er quality score

Quality score, også kalt annonserangering på norsk, brukes for å rangere hvor relevant annonsen din er i følge hva brukeren forventer å finne. Og Google Ads bruker denne verdien til å bestemme hvor annonsen din blir plassert i søkeresultatet. Det vil si at om du har dårligere score enn konkurrentene dine vil de få en bedre plassering enn deg. I tillegg blir annonsene dine også dyrere.

Les mer: Slik sjekker du quality score i Google Ads

Hva påvirker annonserangeringen

Det er blant annet disse tre faktorene Google ser etter for å beregne kvaliteten på annonsene dine:

Forventet CTR (click-through rate) – Google Ads bruker algoritmer til å forutse hvor mange prosent av de som ser annonsen som faktisk vil klikke på den. Jo høyere dette tallet er, jo bedre score får annonsen

Relevans – du vil få en bedre score dersom nøkkelordene og annonsen samsvarer

Landingssiden – det er viktig at siden annonsen lenker til er relevant og brukervennlig. Det vil si at den også må være tilpasset alle enheter.

 

Bruk negative søkeord

Negative søkeord er de søkeordene og søkefrasene du ikke vil at annonsen din skal synes på. Ved å legge til negative søkeord i annonsegruppen din kan du utelukke irrelevant søketrafikk og brukere som ikke er i målgruppen din. Dette vil føre til bedre CTR, som igjen vil gi deg en bedre quality score.

 

Bruk få nøkkelord

Det kan være fristende å bruke så mange nøkkelord som mulig per annonsegruppe, men problemet med dette kan fort bli at flere nøkkelordene ikke er relevante nok, som igjen vil gå ut over annonsenes quality score. Derfor kan det, spesielt for bedrifter med små budsjetter, lønne seg å ha maks ti nøkkelord per annonsegruppe.

 

Bruk utvidet annonsetekst (extentions)

Ironisk nok må du ha en viss quality score for å i det hele tatt kunne få vist den utvidede annonseteksten i annonsens dine, men når du benytter deg av denne funksjonen, som lar deg skrive 50 ekstra tegn, får du tilført annonsen din ekstra innhold. Annonsen blir mer fremtredende og Google gir den en høyere plassering i søkeresultatet.

 

Optimaliser landingssiden

Først og fremst bør du sjekke om landingssiden er i god teknisk stand, det vil si om f.eks. lastetiden er rask nok og om den er brukervennlig på alle enheter. Dette kan du sjekke på Google PageSpeed og Google Mobile-Friendly test.

Andre ting du bør ha på landingssiden er:

  • En beskrivende sidetittel – som er relevant for både nøkkelordene og annonseteksten
  • God struktur og godt innhold – som også er relevant for nøkkelordene og annonseteksten
  • En synlig og klar CTA, call to action