Det er ventet store endringer innen søkemotoroptimalisering i 2021 med et enda større fokus på brukeropplevelse. Her får du vite hva du må oppdatere deg på.
Aktuelt om SEO
Oppnå ønsket synlighet på nett ved å jobbe strategisk med SEO. Her kan du lese våre blogginnlegg om hvordan du optimaliserer nettsiden din for søkemotorene.
- SEO i 2021: De viktigste trendene
- Velge SEO-byrå? Tenk på dette først 05/08/2020 - Omar Vidskjold KhanVelge SEO-byrå? Tenk på dette førstLes mer
Å vokse som selskap er viktig for enhver bedrift. Enten det er snakk om å øke omsetningen, salgstallene eller levetiden på hver kunde, er søkemotoroptimalisering og SEO-byrået en viktig støttespiller.
- Slik beregner du verdien av SEO 02/07/2020 - Omar Vidskjold KhanSlik beregner du verdien av SEOLes mer
At SEO har påvirkning på bedriftens bunnlinje er hevet over enhver tvil. Nordmenn utfører millioner av søk på internett hver eneste dag, og Google har for lengst blitt mange bedrifters viktigste markedsføringskanal.
- Ny hjemmeside for bedrift? Dette må du tenke på 08/06/2020 - Omar Vidskjold KhanNy hjemmeside for bedrift? Dette må du tenke påLes mer
Hjemmesiden er selskapets viktigste utstillingsvindu og har gått fra å være en av mange markedskanaler til å i stor grad definere bedriften i kundens øyne.
- SEO for SaaS-bedrifter 15/05/2020 - Omar Vidskjold KhanSEO for SaaS-bedrifterLes mer
Søkemotorene er og blir den viktigste markedskanalen for en stor andel norske bedrifter - og ikke minst for de som lever av å levere digitale løsninger. Dersom spådommene om en utvidet bruk av hjemmekontor i kjølvannet av Covid-19 slår til, vil særlig SaaS-markedet bli enda mer konkurranseutsatt. Derfor er det meget viktig at SEO har en sentral posisjon i selskaps markedsplan.
- 10 steg til forbedret synlighet i Google 15/05/2020 - Omar Vidskjold Khan10 steg til forbedret synlighet i GoogleLes mer
De store søkemotorene er for de fleste norske bedrifter en av de aller viktigste konkurransearenaene. Likevel ser vi at forbausende få selskaper har et bevisst forhold til hvordan de jobber med organisk synlighet, og enda færre har en konkret plan for hvordan de går frem for å oppnå bedre resultater Denne artikkelen er ikke ment å være en komplett fremdriftsplan, men et forslag til hvilke steg du og din bedrift kan ta for å øke den organiske synligheten i Google.
- 3 tips til nye bloggere 14/04/2020 - Idium3 tips til nye bloggereLes mer
Blogging er ikke nytt. Faktisk så har det foregått i over 20 år allerede, men det har endret og utviklet seg i løpet av disse årene, og det finnes mange forskjellige typer blogger og bloggere.
- Hvorfor du skal bruke kontaktskjema på nettsiden din 14/04/2020 - IdiumHvorfor du skal bruke kontaktskjema på nettsiden dinLes mer
Alle bedrifter drømmer om at besøkende skal legge igjen kontaktinformasjonen fordi de er interessert i det du tilbyr. Hvis det skal være en mulighet for at dette skal skje må du faktisk legge til rette for at de besøkende kan gjøre dette så enkelt som mulig.
- Hva er egentlig SEO? 14/04/2020 - IdiumHva er egentlig SEO?Les mer
Du har helt sikkert hørt begrepene SEO eller SEM, enten i sammenheng med nettsiden din eller markedsføring på nett. Men hva er egentlig søkemotoroptimalisering (SEO)? Og hvorfor skal du som bedriftsleder eller bedriftseier bry deg om disse tre bokstavene?
- Viktigheten av TF-IDF i innholdsproduksjon 02/04/2020 - Omar Vidskjold KhanViktigheten av TF-IDF i innholdsproduksjonLes mer
Hvis du med viten og vilje har havnet inne på denne siden: Velkommen! Du kommer nå til å lære mer om TF-IDF og dets betydning for organisk synlighet i de store søkemotorene.
- Få en god rangering i Google raskest mulig 02/04/2020 - Omar Vidskjold KhanFå en god rangering i Google raskest muligLes mer
Om du er litt bevandret innen SEO har du kanskje hørt om Googles “sandkasse”, som ikke må bli forvekslet med Google Sandbox.
- Hvordan skrive gode metabeskrivelser 02/04/2020 - IdiumHvordan skrive gode metabeskrivelserLes mer
En strategisk utformet metabeskrivelse kan være utslagsgivende for å øke antall besøk og konverteringer på nettsiden din.
- Hvorfor er Google-anmeldelser viktig for lokal SEO? 02/04/2020 - IdiumHvorfor er Google-anmeldelser viktig for lokal SEO?Les mer
Har du gjort et søk etter et produkt eller en tjeneste på Google og lurt på hva andre kunder mener? Baserte du din avgjørelse på hvor mange positive anmeldelser eller stjerner noen hadde?
- 10 steg til økt trafikk med Google Search Console 02/04/2020 - Omar Vidskjold Khan10 steg til økt trafikk med Google Search ConsoleLes mer
Google Search Console er et av de viktigste verktøyene for deg som jobber med nettsteder, enten det er som webredaktør, SEO-konsulent eller i en markedsavdeling. Grunnene til dette er mange, og det kan være lett å gå seg vill i dette praktiske, men meget omfattende, verktøyet.
- Her er 4 nyttige Google Analytics-oversikter 02/04/2020 - IdiumHer er 4 nyttige Google Analytics-oversikterLes mer
Få mer ut av Google Analytics med disse egendefinerte oversiktene du kan legge til i din egen konto.
- En sjekkliste for teknisk SEO 02/04/2020 - Omar Vidskjold KhanEn sjekkliste for teknisk SEOLes mer
Vi lærer deg de viktigste hovedelementene ved teknisk SEO og forteller deg hvorfor det er viktig for din nettsides søkesynlighet.
- Hvor kommer besøkene til nettsiden fra? 02/04/2020 - IdiumHvor kommer besøkene til nettsiden fra?Les mer
Å tolke dataene fra Google Analytics, er ikke så komplisert som mange tror. En viktig del av dette, er å se fra hvilke kilder trafikken kommer fra.
- Derfor skal du bruke schema og strukturert data på nettstedet ditt 02/04/2020 - IdiumDerfor skal du bruke schema og strukturert data på nettstedet dittLes mer
Ved å legge til strukturert data i form av schema markup, blir det lettere for Google å forstå og rangere innholdet på nettstedet ditt – uten at du trenger å legge et enormt fokus i bruk av nøkkelord i tekst.
- Mobilvennlighet, responsivt design og AMP 02/04/2020 - IdiumMobilvennlighet, responsivt design og AMPLes mer
Dersom du ikke ønsker å havne langt ned på listen til Google ved søk på mobil må du ha et mobilvennlig nettsted.
- Hvorfor er meta title og description viktig? 02/04/2020 - IdiumHvorfor er meta title og description viktig?Les mer
Meta Title er det første som møter brukeren i søkeresultatet. Meta Title er, som ordet antyder, den respektive nettsidens tittel slik man ønsker å presentere den for brukere. Denne tittelen er det som vises i blått i Googles søkeresultat, slik som i eksempelet under.
- Hva er Googles viktigste rangeringsfaktorer? 02/04/2020 - Omar Vidskjold KhanHva er Googles viktigste rangeringsfaktorer?Les mer
Over 200 faktorer spiller inn når Google vurderer et nettsteds rangering i deres søkeresultat, og det være vanskelig å vite hvor man skal legge igjen mest innsats.
- Bli mer synlig med Google Min bedrift 02/04/2020 - IdiumBli mer synlig med Google Min bedriftLes mer
Google My Business, eller Google Min Bedrift (GMB), er en plattform som gir deg full oversikt over flere av dine viktigste plattformer i Googles nettverk. Er du kjent med Google+ local, er GMB på mange måter en fornyelse og forbedring som sørger for at din bedrift er til stede i rett øyeblikk, til rett tid. Plattformen er i tillegg enkel å bruke.
- Søkerobotene gjør deg en tjeneste 02/04/2020 - IdiumSøkerobotene gjør deg en tjenesteLes mer
Har du opplevd å ha investert masse tid og krefter i et blogginnlegg, for så å få 11 treff? Før du går inn i en eksistensiell spørrerunde med deg selv, bør du sjekke at du har fulgt noen grunnleggende prinsipper for SEO. Jeg kan også trøste deg med at det finnes en effektiv snarvei som forteller Google: ‘Hei! Jeg har oppdatert nettstedet mitt!’.
- Hvorfor bruker ikke Google metabeskrivelsene mine? 02/04/2020 - IdiumHvorfor bruker ikke Google metabeskrivelsene mine?Les mer
Det kan være frustrerende at Google viser et helt annet tekstutdrag i stedet for metabeskrivelsen når siden din dukker opp i søk. Men hvorfor skjer det og hvordan kan du ta kontrollen over hva som vises i søkemotoren?
- 5 avgjørende SEO-tips 02/04/2020 - Idium5 avgjørende SEO-tipsLes mer
Fokus på SEO er en langsiktig investering din bedrift gjør for å oppnå gode rangeringer av eget innhold i de ulike søkemotorene, og det kan ofte ta tid før man merker effekten.
Er du utålmodig etter å se resultater av ditt SEO arbeid? Disse 5 faktorene kan være avgjørende for at dine nettsider skal oppnå høyere rangeringer i søkemotorer, og ytterligere synlighet mot deres målgruppe.
- Hva er Google Tag Manager – og bør jeg bruke det? 01/04/2020 - IdiumHva er Google Tag Manager – og bør jeg bruke det?Les mer
Med Google Tag Manager (GTM) kan du raskt og enkelt håndtere tagger på nettsiden din og i andre webapplikasjoner. Med taggene kan du måle hva de som besøker nettsiden din gjør, hva de klikker på og hva de liker og ikke liker. Med andre ord; du kan få full kontroll på hvor godt nettsiden din fungerer.
- Få ned fluktfrekvensen (bounce rate) på dine sider med Google Analytics 01/04/2020 - IdiumFå ned fluktfrekvensen (bounce rate) på dine sider med Google AnalyticsLes mer
Din fluktfrekvens (fluktrate) eller bounce rate, viser prosenten av en-sides visninger (altså et besøk der en besøkende forlot sidene dine fra samme side de kom inn på uten å engasjere seg videre på nettstedet).
- CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 2 01/04/2020 - IdiumCRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 2Les mer
I del 1 definerte vi konverteringsraten som det totale antallet av konverteringer delt på antallet av besøkende på din side. Men snakker vi Økter eller Brukere i Google Analytics?
- De 3 vanligste spørsmålene om SEO 01/04/2020 - IdiumDe 3 vanligste spørsmålene om SEOLes mer
For mange virker arbeidet med søkemotoroptimalisering (SEO) nesten som et trylleshow. Man ser at noe foregår, men man sitter ofte igjen og lurer på hva som egentlig skjedde.
- CRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 1 01/04/2020 - IdiumCRO: begynnerguide til konverteringsoptimalisering, del 1Les mer
Det er så mange forkortelser i den digitale verdenen, men uansett hvor mye vi forkorter terminologien må jobben fortsatt gjøres!
- Hvorfor skal bedrifter blogge? 01/04/2020 - IdiumHvorfor skal bedrifter blogge?Les mer
Du har sikkert hørt det flere ganger fra såkalte eksperter; bedrifter må blogge! Mange, kanskje du også, tenker «Hvorfor i alle dager skal vi blogge?» Sannheten er at dersom du blogger riktig kan det fort bli ditt mektigste markedsføringsverktøy.
- SEO i 2019 31/01/2019 - Omar Vidskjold KhanSEO i 2019Les mer
2019 kommer etter et år hvor vi så store endringer i både Googles algoritmer og brukeratferd. Google Home har gjort inntog i de norske hjem, og SEO virker mer omfattende og innviklet enn noen gang. I dette innlegget vil jeg forsøke å geleide deg gjennom de viktigste trendene innen SEO for 2019.
- Søkemotoroptimalisering i 2017 10/01/2017 - Omar Vidskjold KhanSøkemotoroptimalisering i 2017Les mer
Lurer du på hva du bør prioritere i 2017? SEO-feltet kan for mange virke uoversiktlig, og det kan være vanskelig å vite hvilke tiltak man bør se nærmere på. Derfor har jeg samlet de viktigste SEO-tipsene for 2017.
- 19/12/2023 - IdiumVi har spennende nyheter å dele med dere!Les mer
Etter nyttår vil Idium og Hjemmesidehuset slå seg sammen til et selskap, og samles under det nye navnet Hjemmesidehuset!